Logo RKV Cleantech een installateur voor duurzame energieoplossingen en energieopwekking Emmen

Laadpalen

Uw specialist in duurzame energieoplossingen

Google-logo-mini

4,5

Als dé specialist op het gebied van duurzame energieoplossingen staan we voor u klaar. Bent u op zoek naar een slimme laadpaal voor uw elektrische voertuig? Dan bent u bij ons aan het juiste adres.

Voordelen

Een slimme laadpaal biedt tal van voordelen voor zowel particuliere als zakelijke gebruikers. Met geavanceerde technologieën stelt een slimme laadpaal u in staat om uw elektrische voertuig efficiënt en gemakkelijk op te laden, terwijl u tegelijkertijd uw energieverbruik kunt beheren en kosten kunt besparen.

Duurzame energieoplossingen en energieopwekking: laadpaal voor elektrische voertuigen in Emmen, Drenthe

Hoogwaardige merken

Bij RKV Cleantech werken we uitsluitend met hoogwaardige merken en leveren we slimme laadpalen die voldoen aan de hoogste kwaliteitsnormen. Onze deskundige adviseurs staan klaar om u te begeleiden bij het kiezen van de juiste laadpaal die past bij uw specifieke behoeften en wensen.

Efficiënt opladen

Wat maakt onze slimme laadpalen zo speciaal? Ze zijn uitgerust met geavanceerde functionaliteiten zoals load balancing, waardoor uw elektrische voertuig efficiënt wordt opgeladen zonder overbelasting van het elektriciteitsnet. Daarnaast bieden ze vaak slimme connectiviteitsopties, zodat u uw laadsessies kunt monitoren en beheren via een app op uw smartphone.

De laadpalen van RKV Cleantech

Dit is wat ons onderscheid van de rest

Flexibiliteit

Onze laadpalen zijn geschikt voor zowel thuisgebruik als zakelijke toepassingen, waardoor ze flexibel inzetbaar zijn. Of u nu een particuliere elektrische autolader nodig heeft of een laadoplossing voor uw bedrijf, wij hebben de juiste opties voor u.

Probleemloze installatie

Bij RKV Cleantech streven we naar een naadloze installatie en een probleemloze ervaring voor onze klanten. Ons ervaren installatieteam zorgt voor een vakkundige en veilige installatie van uw slimme laadpaal, zodat u snel kunt genieten van zorgeloos laden. Daarnaast bieden we uitstekende service en ondersteuning na de installatie.

Veelgestelde vragen over laadpalen

Al je vragen beantwoord!

De garantie op een laadpaal kan variëren, afhankelijk van het merk en de fabrikant van de laadpaal, evenals de specifieke voorwaarden die bij de aankoop worden geboden. Zaptec biedt een garantie termijn van 5 jaar op haar laadpalen.

Wij bieden een installatiegarantie van 5 jaar bij het installeren van een Zaptec laadpaal. De Zaptec laadpaal zelf heeft tevens een garantie van 5 jaar.

Landpalen hebben over het algemeen een goede betrouwbaarheid en duurzaamheid, maar de levensduur is afhankelijk van verschillende factoren. Denk hierbij aan de kwaliteit van materialen die zijn gebruikt bij het maken van de laadpaal. Ook kan onderhoud van een laadpaal de levensduur van een laadpaal verlengen. Denk hierbij aan vuil in de aansluiting voor een stekker. Ook is de gebruiksfrequentie een groot punt voor de levensduur van een laadpaal. Hoe vaker de laadpaal wordt gebruikt, hoe groter de kans dat er slijtage voorkomt.

 

Laadpalen hebben over het algemeen een goede betrouwbaarheid en duurzaamheid, maar de levensduur ervan is afhankelijk van verschillende factoren. Dit omvat de kwaliteit van de gebruikte materialen bij de vervaardiging van de laadpaal. Bovendien kan adequaat onderhoud de levensduur verlengen. Denk hierbij aan het schoonhouden van de aansluiting voor de stekker. De frequentie van gebruik speelt ook een grote rol in de levensduur van een laadpaal. Hoe vaker de laadpaal wordt gebruikt, des te groter de kans op slijtage.

In de groepenkast zal een extra aardlekautomaat worden geïnstalleerd. De waarde van deze aardlekautomaat hangt af van het vermogen waarmee geladen kan worden. De meest gebruikte laadvermogens voor particulieren zijn 11kW en 22kW (kW = kilowatt). De keuze hangt af van zowel het type auto dat de particulier bezit als de aansluiting van de woning. Met deze gegevens kun je de juiste keuze maken voor de benodigde laadpaal.

De meest voorkomende laadpalen bij particulieren kunnen of 11kW of 22kW opladen. De snelheid van het opladen van één accu hangt natuurlijk ook af van de capaciteit van de accu evenals het batterijmanagement van de auto. De laadpaal van Zaptec kunnen standaard 22kW laden. Langzamer kan vanzelfsprekend ook, wanneer de accu van je auto hier niet voor is uitgerust.

Een Zaptec laadpaal kun je op verschillende modus zetten. De modus voor opladen die wij aanraden is dat enkel 1 of meerdere laadpassen worden ingesteld, zodat enkel deze passen geautoriseerd zijn om via de laadpaal te laden. Deze instellingen zijn altijd later nog te veranderen in de instellingen van de laadpaal.

Een Zaptec laadpaal biedt verschillende modus voor opladen. We adviseren de modus waarin alleen specifieke laadpassen zijn geautoriseerd om de laadpaal te gebruiken. Houd er rekening mee dat je deze instellingen later altijd kunt aanpassen in de instellingen van de applicatie.

De Zaptec laadpaal biedt diverse laad mogelijkheden. Onze aanbeveling is om de laadpaal zo in te stellen dat één of meerdere passen gekoppeld zijn met de laadpaal. De pas dient als de sleutel voor de laadpaal. De laadpaal kan worden gekoppeld met een bestaande pas, dit kan bijvoorbeeld uw betaalpas zijn. Daarnaast kan de laadpas ook met een sleutelhanger worden gekoppeld die bij de laadpaal wordt geleverd.

Je hoeft bij de Zaptec laadpalen geen abonnement af te sluiten als je deze zelf aanschaft en gebruikt. Enkel als je mensen wil laten betalen voor het laden aan jouw laadpaal.

Ja, met de Zaptec laadpaal heb je volledige controle over wie toegang heeft tot het opladen van elektrische voertuigen. Dankzij geavanceerde functies zoals de Zaptec Hub en de bijbehorende mobiele app kun je eenvoudig gebruikers autoriseren en de toegangsrechten beheren.

Met de Zaptec Hub kun je verschillende gebruikersprofielen aanmaken en specifieke toegangsrechten toewijzen aan individuele gebruikers. Zo kun je bijvoorbeeld familieleden, vrienden of werknemers toegang geven tot de laadpaal, terwijl je tegelijkertijd de toegang voor anderen beperkt.

Bovendien biedt de Zaptec Hub de mogelijkheid om laadsessies te monitoren en te beheren in real-time. Hierdoor heb je altijd een duidelijk overzicht van wie er gebruikmaakt van de laadpaal en kun je eventuele problemen snel oplossen.

Kortom, met de Zaptec laadpaal heb je de flexibiliteit om zelf te bepalen wie wel en niet mag laden bij jouw laadpaal, en kun je dit eenvoudig beheren via de Zaptec Hub en de mobiele app.

Je kunt altijd contact opnemen met de auto dealer of met een installateur van de laadpaal. Hier zijn een paar belangrijke punten om te overwegen bij het selecteren van een laadpaal die bij jouw auto past:

Laadsnelheid: Controleer de laadsnelheid die je auto kan accepteren. Sommige elektrische auto’s ondersteunen snelladen, terwijl andere alleen standaardladen kunnen accepteren. Zorg ervoor dat de laadpaal de juiste laadsnelheid biedt voor jouw auto.

Type aansluiting: Er zijn verschillende soorten aansluitingen voor laadpalen, zoals Type 1, Type 2, CCS en CHAdeMO. Zorg ervoor dat de laadpaal compatibel is met de aansluiting op jouw auto.

Laadvermogen: Controleer het maximale laadvermogen van de laadpaal en vergelijk dit met de maximale laadcapaciteit van jouw auto. Een laadpaal met een hoger laadvermogen kan het opladen versnellen, maar kan mogelijk niet nodig zijn als jouw auto een lagere laadcapaciteit heeft.

Slimme functies: Overweeg of je een laadpaal met slimme functies wilt, zoals de mogelijkheid om het opladen op afstand te regelen via een app, laadgedrag te monitoren en energieverbruik te optimaliseren.

Installatiegemak: Zorg ervoor dat de locatie waar je de laadpaal wilt installeren voldoet aan de vereisten voor elektrische installatie en dat de installatie van de laadpaal probleemloos kan verlopen.

Door deze factoren te overwegen en advies in te winnen bij een ervaren installatiebedrijf zoals RKV Cleanteh, kun je de juiste laadpaal selecteren die perfect bij jouw auto past en aan al jouw oplaadbehoeften voldoet.

Of je 1 of 3 fasen moet laden hangt voornamelijk af van de auto die je wil laden. Ook kan het zo zijn dat je geen 3 fasen aansluiting hebt. Als je een hybride auto hebt is vaak een 1 fase stopcontact (wandcontactdoos) prima. Maar als je een volledig elektrische auto hebt die je wil laden zul je toch wel 3 fasen moeten laden. De aansluiting van de 3 fase is ook belangrijk om te kiezen hoe snel je wil laden. Bij een aansluiting van 3x 25A is 11kW laden de maximum bij 3x 32A is het mogelijk om 22kW te laden.

Als je wil weten met hoeveel fasen een auto kan opladen. Dan kunt u het beste online zoeken op uw auto type of uw auto dealer contacteren om er achter te komen.

Om de werking van de laadpaal te waarborgen is het wel handig om er eens onderhoud aan te laten plegen. Denk hierbij aan een inspectie of de laadwaarden kloppen, er geen vuil in de connector zit en of de aardlekautomaat nog naar behoren functioneert.

De stekkeraansluiting die je nodig hebt kan je het beste de autodealer vragen of op internet zoeken op je auto type.

Als je een 1-fase laadkabel hebt, denk hierbij aan een laadkabel van een plug in hybride auto. Die zijn vaak gemaakt dat je via een wandcontactdoos
(stopcontact) de desbetreffende auto kan laden. Deze auto’s hebben over het algemeen een kleine accu waardoor 1-fase laden voldoet aan de gewenste laadsnelheid.

De laadsnelheid van uw elektrische voertuig via een laadpaal hangt af van de aansluiting op het elektriciteitsnet. Als uw aansluiting een beperkt vermogen heeft, kan dit de laadsnelheid beperken. Het upgraden of verzwaren van uw netaansluiting kan nodig zijn om snellere laadtijden te bereiden. Het type laadpaal dat u gebruikt, speelt ook een rol, aangezien sommige laadpalen op lager vermogen zin ontworpen. Dit komt mede doordat er maar een aantal modellen zijn die 22kW kunnen laden, zoals de Renault Zoe, Audi e-tron (SUV en GT) en porsche Taycan. Als uw netaansluiting 3x 25A is, kunt u 11kW laden. Dit is een prima laadsnelheid als u s’avonds het voertuig laadt.

Er zijn verschillende soorten laadkabels en aansluitingen, afhankelijk van het type auto en de regio. De meest voorkomende zijn Type 1 (J1772) en Type 2 (Mennekes) voor wisselstroomladen (AC), en CCS (Combined Charging System) of CHAdeMO voor snelladen met gelijkstroom (DC). Het is essentieel om de juiste kabel en aansluiting te hebben voor uw auto en de laadpaal.

Ook is het belangrijk te weten of de laadpaal zelf wel combineerbaar is met het desbetreffende voertuig.

Een domme laadpaal word ook wel eenvoudige laadpaal genoemd. Zo’n eenvoudige laadpaal heeft geen geavanceerde communicatie- of netwerkmogelijkheden. Zo kan een eenvoudige laadpaal bijvoorbeeld  geen data van de slimme meter ontvangen om te bepalen of er wel met het gewenste vermogen geladen kan worden. Ook is er geen optie om tarieven en autorisatie in te stellen. Het heeft dus enkel een basisfunctionaliteit van puur opladen zonder gegevens.

Een “slimme” laadpaal, of “intelligente” laadpaal, is een geavanceerd oplaadstation voor elektrische voertuigen met internetconnectiviteit. Deze laadpalen bieden geavanceerde functies, zoals gebruikersidentificatie, real-time monitoring, laadbeheer, tariefbeheer en gegevensrapportage. Ze kunnen op afstand worden beheerd en ondersteunen load-balancing om overbelasting van het elektriciteitsnet te voorkomen. Bovendien kunnen ze groene energie-integratie faciliteren en bieden ze app-gebaseerde bediening. Slimme laadpalen zijn geschikt voor thuisgebruik, bedrijven en openbare locaties waar geavanceerd beheer, monitoring en controle nodig zijn. Ze bieden meer flexibiliteit en functionaliteit dan eenvoudige “domme” laadpalen, waardoor gebruikers en exploitanten de laadinfrastructuur efficiënter kunnen gebruiken en aanpassen aan hun behoeften.

Load balancing is een techniek die wordt gebruikt om de efficiënte verdeling van verkeer of werkbelasting over meerdere bronnen of systemen te bewerkstellingen. Het doel is om de beschikbare middelen optimaal te benutten, de prestaties te verbeteren en de betrouwbaarheid te verhogen. In verschillende contexten, zoals elektrische systemen voor het opladen van elektrische voertuigen, netwerken en servers, wordt load balancing toegepast om overbelasting te voorkomen en de beschikbaarheid te verbeteren door gelijkmatige verdeling van de belasting

Bij laadpalen verwijst load balancing naar het evenwichtig verdelen van de beschikbare stroom over meerdere laadpunten. Dit begint met monitoring van de stroomvraag en prestaties van elk laadpunt. Een load balancer neemt beslissingen op basis van deze gegevens en verdeelt de stroom gelijkmatig om overbelasting van het elektriciteitsnet te voorkomen. Dit proces kan variëren op basis van verschillende factoren, zoals de laadsnelheid en de beschikbare capaciteit van elk laadpunt. Het doel is efficiënt gebruik van elektriciteit, waardoor de laadinfrastructuur betrouwbaar en effectief blijft. Het wordt vaak toegepast op plaatsen waar meerdere elektrische voertuigen gelijkertijd worden opgeladen om de beschikbare stroom optimaal te benutten.

In de groepenkast zal een extra aardlekautomaat worden geïnstalleerd. De waarde van deze aardlekautomaat hangt af van het vermogen waarmee geladen kan worden. De meest gebruikte laadvermogens voor particulieren zijn 11kW en 22kW (kW = kilowatt). De keuze hangt af van zowel het type auto dat de particulier bezit als de aansluiting van de woning. Met deze gegevens kun je de juiste keuze maken voor de benodigde laadpaal.

De meest voorkomende laadpalen bij particulieren kunnen of 11kW of 22kW opladen. De snelheid van het opladen van één accu hangt natuurlijk ook af van de capaciteit van de accu evenals het batterijmanagement van de auto. De laadpaal van Zaptec kunnen standaard 22kW laden. Langzamer kan vanzelfsprekend ook, wanneer de accu van je auto hier niet voor is uitgerust.

Een Zaptec laadpaal kun je op verschillende modus zetten. De modus voor opladen die wij aanraden is dat enkel 1 of meerdere laadpassen worden ingesteld, zodat enkel deze passen geautoriseerd zijn om via de laadpaal te laden. Deze instellingen zijn altijd later nog te veranderen in de instellingen van de laadpaal.

Een Zaptec laadpaal biedt verschillende modus voor opladen. We adviseren de modus waarin alleen specifieke laadpassen zijn geautoriseerd om de laadpaal te gebruiken. Houd er rekening mee dat je deze instellingen later altijd kunt aanpassen in de instellingen van de applicatie.

De Zaptec laadpaal biedt diverse laad mogelijkheden. Onze aanbeveling is om de laadpaal zo in te stellen dat één of meerdere passen gekoppeld zijn met de laadpaal. De pas dient als de sleutel voor de laadpaal. De laadpaal kan worden gekoppeld met een bestaande pas, dit kan bijvoorbeeld uw betaalpas zijn. Daarnaast kan de laadpas ook met een sleutelhanger worden gekoppeld die bij de laadpaal wordt geleverd.

Je hoeft bij de Zaptec laadpalen geen abonnement af te sluiten als je deze zelf aanschaft en gebruikt. Enkel als je mensen wil laten betalen voor het laden aan jouw laadpaal.

Ja, met de Zaptec laadpaal heb je volledige controle over wie toegang heeft tot het opladen van elektrische voertuigen. Dankzij geavanceerde functies zoals de Zaptec Hub en de bijbehorende mobiele app kun je eenvoudig gebruikers autoriseren en de toegangsrechten beheren.

Met de Zaptec Hub kun je verschillende gebruikersprofielen aanmaken en specifieke toegangsrechten toewijzen aan individuele gebruikers. Zo kun je bijvoorbeeld familieleden, vrienden of werknemers toegang geven tot de laadpaal, terwijl je tegelijkertijd de toegang voor anderen beperkt.

Bovendien biedt de Zaptec Hub de mogelijkheid om laadsessies te monitoren en te beheren in real-time. Hierdoor heb je altijd een duidelijk overzicht van wie er gebruikmaakt van de laadpaal en kun je eventuele problemen snel oplossen.

Kortom, met de Zaptec laadpaal heb je de flexibiliteit om zelf te bepalen wie wel en niet mag laden bij jouw laadpaal, en kun je dit eenvoudig beheren via de Zaptec Hub en de mobiele app.

Je kunt altijd contact opnemen met de auto dealer of met een installateur van de laadpaal. Hier zijn een paar belangrijke punten om te overwegen bij het selecteren van een laadpaal die bij jouw auto past:

Laadsnelheid: Controleer de laadsnelheid die je auto kan accepteren. Sommige elektrische auto’s ondersteunen snelladen, terwijl andere alleen standaardladen kunnen accepteren. Zorg ervoor dat de laadpaal de juiste laadsnelheid biedt voor jouw auto.

Type aansluiting: Er zijn verschillende soorten aansluitingen voor laadpalen, zoals Type 1, Type 2, CCS en CHAdeMO. Zorg ervoor dat de laadpaal compatibel is met de aansluiting op jouw auto.

Laadvermogen: Controleer het maximale laadvermogen van de laadpaal en vergelijk dit met de maximale laadcapaciteit van jouw auto. Een laadpaal met een hoger laadvermogen kan het opladen versnellen, maar kan mogelijk niet nodig zijn als jouw auto een lagere laadcapaciteit heeft.

Slimme functies: Overweeg of je een laadpaal met slimme functies wilt, zoals de mogelijkheid om het opladen op afstand te regelen via een app, laadgedrag te monitoren en energieverbruik te optimaliseren.

Installatiegemak: Zorg ervoor dat de locatie waar je de laadpaal wilt installeren voldoet aan de vereisten voor elektrische installatie en dat de installatie van de laadpaal probleemloos kan verlopen.

Door deze factoren te overwegen en advies in te winnen bij een ervaren installatiebedrijf zoals RKV Cleanteh, kun je de juiste laadpaal selecteren die perfect bij jouw auto past en aan al jouw oplaadbehoeften voldoet.

Of je 1 of 3 fasen moet laden hangt voornamelijk af van de auto die je wil laden. Ook kan het zo zijn dat je geen 3 fasen aansluiting hebt. Als je een hybride auto hebt is vaak een 1 fase stopcontact (wandcontactdoos) prima. Maar als je een volledig elektrische auto hebt die je wil laden zul je toch wel 3 fasen moeten laden. De aansluiting van de 3 fase is ook belangrijk om te kiezen hoe snel je wil laden. Bij een aansluiting van 3x 25A is 11kW laden de maximum bij 3x 32A is het mogelijk om 22kW te laden.

Als je wil weten met hoeveel fasen een auto kan opladen. Dan kunt u het beste online zoeken op uw auto type of uw auto dealer contacteren om er achter te komen.

Om de werking van de laadpaal te waarborgen is het wel handig om er eens onderhoud aan te laten plegen. Denk hierbij aan een inspectie of de laadwaarden kloppen, er geen vuil in de connector zit en of de aardlekautomaat nog naar behoren functioneert.

De stekkeraansluiting die je nodig hebt kan je het beste de autodealer vragen of op internet zoeken op je auto type.

Als je een 1-fase laadkabel hebt, denk hierbij aan een laadkabel van een plug in hybride auto. Die zijn vaak gemaakt dat je via een wandcontactdoos
(stopcontact) de desbetreffende auto kan laden. Deze auto’s hebben over het algemeen een kleine accu waardoor 1-fase laden voldoet aan de gewenste laadsnelheid.

De laadsnelheid van uw elektrische voertuig via een laadpaal hangt af van de aansluiting op het elektriciteitsnet. Als uw aansluiting een beperkt vermogen heeft, kan dit de laadsnelheid beperken. Het upgraden of verzwaren van uw netaansluiting kan nodig zijn om snellere laadtijden te bereiden. Het type laadpaal dat u gebruikt, speelt ook een rol, aangezien sommige laadpalen op lager vermogen zin ontworpen. Dit komt mede doordat er maar een aantal modellen zijn die 22kW kunnen laden, zoals de Renault Zoe, Audi e-tron (SUV en GT) en porsche Taycan. Als uw netaansluiting 3x 25A is, kunt u 11kW laden. Dit is een prima laadsnelheid als u s’avonds het voertuig laadt.

Er zijn verschillende soorten laadkabels en aansluitingen, afhankelijk van het type auto en de regio. De meest voorkomende zijn Type 1 (J1772) en Type 2 (Mennekes) voor wisselstroomladen (AC), en CCS (Combined Charging System) of CHAdeMO voor snelladen met gelijkstroom (DC). Het is essentieel om de juiste kabel en aansluiting te hebben voor uw auto en de laadpaal.

Ook is het belangrijk te weten of de laadpaal zelf wel combineerbaar is met het desbetreffende voertuig.

Een domme laadpaal word ook wel eenvoudige laadpaal genoemd. Zo’n eenvoudige laadpaal heeft geen geavanceerde communicatie- of netwerkmogelijkheden. Zo kan een eenvoudige laadpaal bijvoorbeeld  geen data van de slimme meter ontvangen om te bepalen of er wel met het gewenste vermogen geladen kan worden. Ook is er geen optie om tarieven en autorisatie in te stellen. Het heeft dus enkel een basisfunctionaliteit van puur opladen zonder gegevens.

Een “slimme” laadpaal, of “intelligente” laadpaal, is een geavanceerd oplaadstation voor elektrische voertuigen met internetconnectiviteit. Deze laadpalen bieden geavanceerde functies, zoals gebruikersidentificatie, real-time monitoring, laadbeheer, tariefbeheer en gegevensrapportage. Ze kunnen op afstand worden beheerd en ondersteunen load-balancing om overbelasting van het elektriciteitsnet te voorkomen. Bovendien kunnen ze groene energie-integratie faciliteren en bieden ze app-gebaseerde bediening. Slimme laadpalen zijn geschikt voor thuisgebruik, bedrijven en openbare locaties waar geavanceerd beheer, monitoring en controle nodig zijn. Ze bieden meer flexibiliteit en functionaliteit dan eenvoudige “domme” laadpalen, waardoor gebruikers en exploitanten de laadinfrastructuur efficiënter kunnen gebruiken en aanpassen aan hun behoeften.

Load balancing is een techniek die wordt gebruikt om de efficiënte verdeling van verkeer of werkbelasting over meerdere bronnen of systemen te bewerkstellingen. Het doel is om de beschikbare middelen optimaal te benutten, de prestaties te verbeteren en de betrouwbaarheid te verhogen. In verschillende contexten, zoals elektrische systemen voor het opladen van elektrische voertuigen, netwerken en servers, wordt load balancing toegepast om overbelasting te voorkomen en de beschikbaarheid te verbeteren door gelijkmatige verdeling van de belasting

Bij laadpalen verwijst load balancing naar het evenwichtig verdelen van de beschikbare stroom over meerdere laadpunten. Dit begint met monitoring van de stroomvraag en prestaties van elk laadpunt. Een load balancer neemt beslissingen op basis van deze gegevens en verdeelt de stroom gelijkmatig om overbelasting van het elektriciteitsnet te voorkomen. Dit proces kan variëren op basis van verschillende factoren, zoals de laadsnelheid en de beschikbare capaciteit van elk laadpunt. Het doel is efficiënt gebruik van elektriciteit, waardoor de laadinfrastructuur betrouwbaar en effectief blijft. Het wordt vaak toegepast op plaatsen waar meerdere elektrische voertuigen gelijkertijd worden opgeladen om de beschikbare stroom optimaal te benutten.

Kosten van een laadpaal variëren erg per merk. Maar bij de meeste merken heb je verschillende modellen waar je uit kan kiezen. De kosten tussen de verschillende modellen variëren ook. Dus als je echt wil weten hoeveel een laadpaal kost die aan uw verwachtingen voldoen kunt u het beste contact opnemen met een installateur om de mogelijkheden te bespreken.

In Nederland zijn er verschillende subsidieregelingen en financiële prikkels voor laadpalen voor elektrische voertuigen. Het nationale Subsidieregeling Elektrisch Rijden in Nederland (SEPP) biedt ondersteuning aan particulieren en bedrijven voor de aanschaf en installatie van laadpunten. Naast SEPP zijn er fiscale voordelen zoals de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige Afschrijving Milieu-investeringen (VAMIL) die bedrijven stimuleren om milieuvriendelijke apparatuur, inclusief laadinfrastructuur, aan te schaffen. Regionalen en lokale subsidies kunnen ook beschikbaar zijn via gemeenten en provincies, waarvan de voorwaarden en beschikbaarheid kunnen variëren. Bovendien bieden sommige energiebedrijven financiële voordelen aan klanten die investeren in slimme laadoplossingen. Deze subsidies en financiële incentives kunnen in de loop van de tijd veranderen, daarom is het aanbevolen om de meest recente informatie te verkrijgen bij de relevante instanties om te bepalen welke subsidies op dat moment beschikbaar zijn en welke van toepassing zijn op uw specifieke situatie.

De plaatsing van een laadpaal voor elektrische voertuigen heeft op zichzelf geen directe invloed op het energielabel van een pand. Het energielabel van een gebouw is gebaseerd op de energie-efficiëntie en prestaties van de gebouw gebonden systemen, zoals isolatie, verwarming, koeling, ventilatie, verlichting en de bouwschil (zoals ramen en deuren).

In het algemeen is thuis opladen van een elektrische auto goedkoper dan het tanken van benzine, maar de mate van kostenbesparing varieert. Elektriciteitstarieven verschillen per regio en kunnen zowel omhoog als omlaag schommelen. Toch is elektriciteit per kilometer doorgaans goedkoper dan benzine. Elektrische voertuigen (EV’s) zijn ook efficiënter in het omzetten van energie in kilometers, wat betekent dat u meer kilometers kunt afleggen met dezelfde hoeveelheid energie. De kosten van thuis opladen variëren afhankelijk van uw elektriciteitstarief en laadsnelheid. Als u profiteert van goedkopere nachttarieven, kan dit de kosten verder verlagen. Bovendien hebben EV’s doorgaans lagere onderhoudskosten vanwege het beperkte aantal bewegende delen. Ten slotte bieden sommige regio’s belastingvoordelen en subsidies voor de aankoop van elektrische voertuigen en laadinfrastructuur, wat de totale kosten kan verlagen. Over het algemeen wegen de kostenbesparingen op tegen de hogere aanschafprijs van elektrische auto’s, maar de exacte besparingen variëren afhankelijk van uw specifieke situatie en rijgewoonten. Het is raadzaam de kosten te vergelijken op basis van uw elektriciteitstarief, het aantal gereden kilometers en de benzineprijs in uw regio om een nauwkeuriger beeld te krijgen van de verwachte besparingen bij de overstap naar een elektrische auto.

De waardevermeerdering van uw huis als gevolg van de installatie van een laadpaal voor elektrische voertuigen kan variëren. In gebieden waar de vraag naar elektrische voertuigen hoog is, kan de aanwezigheid van een laadpaal een aantrekkelijke functie zijn voor potentiële kopers, wat de waarde van uw huis kan verhogen. Het is echter belangrijk om te begrijpen dat de waardestijging doorgaans lager is dan de kosten van de installatie zelf.

In Nederland zijn diverse financiële prikkels voor laadpalen. Het nationale Subsidieregeling Elektrisch Rijden in Nederland (SEPP) ondersteunt particulieren en bedrijven bij laadpunt-aanschaf. Bedrijven kunnen ook gebruikmaken van fiscale voordelen zoals Milieu-investeringsaftrek (MIA) en Willekeurige Afschrijving Milieu-investeringen (VAMIL). Gemeenten en provincies bieden mogelijk lokale subsidies, en sommige energiebedrijven geven financiële voordelen aan klanten met slimme laadoplossingen. Subsidies kunnen veranderen, dus raadpleeg actuele informatie bij relevante instanties om te zien welke subsidies op dat moment beschikbaar zijn voor uw situatie. Kan ik zelf bepalen wie wel en niet mag laden bij mijn laadpaal?

Hoeveel fasen je kunt gebruiken tijdens het laden, is sterk afhankelijk van het automodel dat je rijdt. Als je een volledig elektrische auto hebt, wil je meestal gebruikmaken van 3-fasen laden, terwijl bij hybride auto’s 1-fase laden meestal voldoende is. Dit heeft natuurlijk te maken met de gewenste laadtijd. Een andere overweging is de stroomaansluiting op de locatie waar je wilt laden. Heb je een 1-fase of 3-fase aansluiting? Het gebruik van 3-fasen aansluitingen wordt steeds gangbaarder in huishoudens, dit komt door de groeiende elektrificatie.

Het typer stekker dat je nodig hebt voor je elektrische auto varieert afhankelijk van je voertuigmodel en je locatie. In Europa zijn er verschillende standaardstekkers voor elektrische voertuigen. De meest voorkomende is de ‘Type 2’ (Mennekes) stekker, die geschikt is voor zowel normaal laden als snelladen. Deze stekker wordt veel gebruikt en je vindt hem op veel openbare laadpalen en huishoudelijke laadpunten.

Voor oudere elektrische voertuigen wordt nog steeds de ‘type 1’ (J1772) stekker gebruikt, hoewel deze geleidelijk wordt vervangen door Type 2. Er zijn ook ‘Combo 2 (CCS)’-stekkers, die zowel de Type 2-connector als extra gelijkstroom (DC) pinnen bevatten, ideaal voor snelladen. Daarnaast zijn er ‘CHAdeMO’-stekkers, met name gebruikt door bepaalde Nissan- en Mitsubishi-modellen voor snelladen.

Om de juiste laadinfrastructuur te kunnen gebruiken, is het cruciaal om te weten welk type stekker je elektrische voertuig vereist. Meestal wordt de benodigde kabel en stekker meegeleverd bij de aankoop van je elektrische voertuig. Als je extra kabels of adapters nodig hebt, kun je deze meestal verkrijgen bij de fabrikant van je voertuig of bij gespecialiseerde leveranciers van laadaccessoires.

Het opladen van een elektrische auto via een gewoon stopcontact lijkt handig maar heeft gelangrijke nadelen. Het gaat traag, kan overbelasting veroorzaken, ontbeert de ingebouwde veiligheidsvoorzieningen van speciale laadpunten, is minder efficiënt en biedt minder gebruiksgemak. Daarom wordt het over het algemeen niet aanbevolen voor regulier opladen. Speciale laadpunten zijn veiliger, efficiënter en handiger voor dagelijks gebruik.

Voor hybride auto’s kan opladen via een gewoon stopcontact echter een goede oplossing zijn, omdat de benodigde hoeveelheid stroom beperkt is in vergelijking met een volledig elektrische auto.

Zorg ervoor dat je elektrische installatie voldoende capaciteit heeft voor de laadpaal. Overweeg een 1-fase of 3-fase aansluiting, afhankelijk van je laadsnelheid.

Bepaal welk laadvermogen je nodig hebt op basis van

Zorg ervoor dat de laadpaal is uitgerust met het juiste type stekker die nodig is voor je elektrische voertuig.

Informeer jezelf over de kosten van de laadpaal, installatiekosten en eventuele beschikbare subsidies of financiële voordelen.

Sommige laadpalen vereisen een laadpas of mobiele app voor toegang krijgen en hoe de betaling verloopt.

Controleer of je vergunningen of goedkeuringen voor lokale autoriteiten nodig hebt voor de installatie van de laadpaal.

Bij het overwegen van een zakelijke laadpaal(en) voor elektrische voertuigen zijn er diverse belangrijke overwegingen:

  1. De locatie: Kies een geschikte locatie voor de laadpalen op je bedrijfsterrein zodat ze toegankelijk zijn voor werknemers en bezoekers.
  2. Laadvermogen: Bepaal het laadvermogen van de laadpalen op basis van de behoeften van je elektrische wagenpark en de laadsnelheid die je wil aanbieden.
  3. Stroomaansluiting: Zorg ervoor dat je bedrijfspand de benodigde stroomcapaciteit heeft voor het aantal laadpalen dat je wilt installeren. Dit kan een 1-fase of 3-fase aansluiting zijn.
  4. Type stekker: Kies laadpalen met de juiste stekkertypes om de compatibiliteit met de (meeste) elektrische voertuigen te waarborgen.
  5. Kosten: Begrijp de totale installatie kosten en kijk of je recht hebt op subsidies.
  6. Toegang en facturering: Bepaal hoe werknemers en eventuele externe gebruikers toegang krijgen tot de laadpalen en hoe de betaling of facturering word afgehandeld.
  7. Service en onderhoud: Het is verstandig onderhoud te plegen zodat de laadpalen een langere levensduur hebben en problemen te voorkomen.
  8. Vergunningen en regelgeving: Zorg ervoor dat je voldoet aan de lokale regelgeving en vergunningen voor de installatie van laadpalen.
  9. Rapportage en monitoring: Kies voor laadpunten met rapportage-en monitoringmogelijkheden om het energieverbruik en gebruik bij te houden.

Het verstrekken van een goed advies aan een Vereniging van Eigenaars (VVE) met betrekking tot het installeren van laadpalen voor elektrische voertuigen (EV’s) is een belangrijk proces. Hier zijn enkele belangrijke punten om te overwegen:

  1. Draagvlak onder bewoners: Peil de mening van alle bewoners binnen de VVE. Een breed draagvlak is belangrijk om conflicten te voorkomen.
  2. Locatie van laadpalen: bepaal de beste locaties voor de laadpalen. Denk aan toegankelijkheid, parkeerbeheer en esthetische overwegingen.
  3. Laadvermogen: bereken de elektrische capaciteit van het gebouw en beoordeel of het elektrische netwerk voldoende vermogen heeft om de laadpalen te ondersteunen.
  4. Keuze laadpaal: Bepaal met de input van de leden van de VVE welke laadpaal voldoet aan de gewenste eisen(laadvermogen, type aansluiting of bijvoorbeeld load balancing).
  5. Installatiekosten: Evalueer de kosten voor de installatie van de laadpalen, inclusief bekabeling en eventuele aanpassingen aan het elektrische systeem. En kijk of er wellicht subsidies beschikbaar zijn.
  6. Beheer en onderhoud: Het is aan te raden de laadpalen te laten onderhouden. Dit om de levensduur van de laadpalen te waarborgen.
  7. Facturering en tarieven: Bespreek goed de aanpak over de facturering.
  8. Aansprakelijkheid / verzekering: Zorg ervoor dat de VVE de juiste aansprakelijkheidsverzekering heeft om mogelijke schade of ongelukken te dekken die verband hebben met de laadpalen.
  9. Toekomstige uitbreidingsmogelijkheden: Bespreek de mogelijkheid om later wellicht uit te breiden. Zodat bijvoorbeeld het straatwerk niet meerdere malen opengebroken hoeft te worden om latere kosten te drukken.
  10. COMMUNICATIE EN INFORMATIEVOORZIENING!: Communiceer duidelijk met ALLE bewoners en verstrek uitgebreide informatie over het laadpaalsysteem. Geef gebruik instructies en contactgegevens voor ondersteuning bij vragen of problemen.
  11. Juridische documentatie: Laat een juridisch document(en) opstellen die de installatie, het gebruik en het beheer van de laadpalen regelen, zoals een overeenkomst of reglement.

De netaansluiting die je nodig hebt om snel te kunnen laden valt niet onder particulieren. Voor particulieren is 3 x 35A het hoogste. Alles daarboven valt onder zakelijk.

De snelheid waarmee je kunt laden met een laadpaal hangt van een aantal punten af:

  1. Type laadpaal.
  2. Uw netaansluiting.
  3. De laadinfrastructuur van de desbetreffende auto.
  4. Omgevingstemperatuur
  5. Batterijcapaciteit
  6. Laadkabel en connectortype

    Hierdoor is er niet een goeie indicatie te geven zonder gegevens. Laat u daarom goed informeren door een installateur.

Ja de aansluiting op het elektriciteitsnet heeft invloed op de laadcapaciteit van uw elektrische voertuig (EV). De laadcapaciteit van uw EV wordt beperkt door het vermogen dat uw elektrische aansluiting kan leveren. Hier zijn enkele belangrijke overwegingen:

  1. Elektrische aansluiting en vermogen: Het vermogen van uw elektrische aansluiting, doorgaans uitgedrukt in ampére (A) en volt (V), bepaalt de maximale hoeveelheid elektriciteit die tegelijkertijd aan uw EV kan worden geleverd. Een standaard huishoudelijke aansluiting isn veel landen is meestal éénfasig 230V en kan bijvoorbeeld 16A/25A/35A zijn.
  2. Laadvermogen van de EV en laadstation: De laadsnelheid van uw EV wordt beïnvloed door het maximale vermogen dat het laadstation en uw voertuig ondersteunen. Een EV met een hoger laadvermogen kan sneller opladen als het wordt aangesloten op een geschikt laadstation met een overeenkomstig hoog vermogen. Bijvoorbeeld 22kW laden bij een 22kW laadpaal.
  3. Opladen via een WCD (stopcontact): Als je doormiddel van een 1fase WCD laad zal het veel langer duren voordat je auto opgeladen is. Dit komt omdat er maar met een beperkt vermogen opgeladen kan worden.
  4. Driefasige aansluiting: In veel gevallen is overgaan op 3 fase voor het laden van een volledig elektrisch voertuig noodzakelijk. Anders duurt het heel lang voordat je thuis je accu van uw auto opgeladen heeft.

Niet elke elektrische auto kan zomaar worden aangesloten op elke willekeurige laadpaal, inclusief laadpalen van specifieke fabrikanten zoals Zaptec. Er zijn verschillende soorten stekkers en laadstandaarden voor elektrische voertuigen (EV’s) over de hele wereld, en het is belangrijk dat de stekker van de laadkabel van de auto overeenkomt met het type stekker op de laadpaal. Als je twijfelt over de compatibiliteit van je elektrische auto met een specifiek laadpaal, kun je het beste contact opnemen met de fabrikant van de laadpaal of de dealer van je elektrische auto. Ze kunnen je voorzien van gedetailleerde informatie over welke laadpalen compatibel zijn met jouw voertuig, en ze kunnen je ook adviseren over de juiste laadkabels en adapters als dat nodig is.

Of je een slimme laadpaal nodig hebt, hangt af van je specifieke behoeften en het gebruik van je elektrische voertuig (EV). Slimme laadpalen bieden voordelen en funcities die handig kunnen zijn in bepaalde situaties, maar ze zijn niet per se verplicht voor iedereen. Hier zijn enkele overwegingen:

 

  1. Opladen op afstand beheren: Slimme laadpalen stellen je in staat om op afstand het laadproces te beheren en controleren via een app of online omgeving. Dit kan handig zijn als je op afstand toegang wilt hebben tot laadstatus, snelheid en verdere laadgegevens.
  2. Energiebeheer: Sommige slimme laadpalen kunnen het laadvermogen aanpassen op basis van de beschikbare elektriciteit in je huis, waardoor je overbelasting van het elektriciteitsnet kunt voorkomen. Dit is nuttig als je meerdere grote apparaten gebruikt die elektriciteit verbruiken.
  3. Kostenbeheersing: Slimme laadpalen kunnen ook tariefplanning en verrekeing van laadkosten mogelijk maken. Dit kan handig zijn als je de laadkosten wilt bijhouden en eventueel wilt verdelen met anderen.
  4. Gegevensregistratie: Ze kunnen ook gegevens bijhouden en rapporten genereren over je laadgebruik, wat handig kan zijn voor het bijhouden van kosten of het in aanmerking komen voor belastingvoordelen.

Een “domme” laadpaal, kan voldoende zijn in verschillende situaties:

  1. Thuisgebruik: Als je de laadpaal thuis gebruikt en geen behoefte hebt aan geavanceerde functies, zoals afstandsbediening of tariefplanning, is een “domme laadpaal” meestal voldoende. Je sluit gewoon je elektrische auto aan en deze begint met opladen.
  2. Beperkt budget: “domme laadpalen zijn meestal minder duur dan hun “slimme” tegenhangers. Als je een beperkt budget hebt en geen specifieke behoefte hebt aan de extra functies en inzichten van een slimme laadpaal, kan een gewone laadpaal een praktische keuze zijn.

Het is belangrijk op te merken dat de keuze tussen een “slimme” en “domme” laadpaal afhangt van je persoonlijke voorkeuren en behoeften. Als je meer controle wilt over je laadproces, het energieverbruik wilt optimaliseren, laadkosten wilt bijhouden of toegang wilt hebben tot gegevens op afstand, dan kan een slimme laadpaal zinvol zijn. Als dit niet nodig is, is een “domme laadpaal meestal voldoende.

Laat je goed informeren door een installateur om er achter te komen wat voor u de beste keuze is.

Load balancing bij een laadpaal is nuttig in situaties waar meerdere elektrische voertuigen (EV’s) gelijktijdig worden opgeladen of wanneer er andere grote elektrische apparaten in gebruik zijn in hetzelfde elektrische systeem. Hier zijn enkele situaties waarin load balancing van belang kan zijn:

  1. Thuis met meerdere EV’s: Als je meerdere elektrische voeruigen hebt die thuis worden opgeladen, kan load balancing helpen om ervoor te zorgen dat de beschikbare stroom gelijkmatig wordt verdeeld over de laadpalen. Dit voorkomt overbelasting van het elektriciteitsnetwerk en zorgt ervoor dat alle voertuigen efficiënt kunnen worden opgeladen
  2. Commercieel gebruik: In commercële omgevingen, zoals bedrijfsparken, openbare parkeerplaatsen of wagenparken, kan load balancing van cruciaal gelang zijn. Hier worden vaak meerdere laadpalen gebruikt, en is het essentieel dat de geschikbare stroom op een efficiënte manier wordt verdeeld over de laadstations om overbelasting te voorkomen.
  3. Gedeeld elektriciteitsnetwerk: Als meerdere elektrische apparaten en toestellen, naast de laadpalen, gebruikmaken van dezelfde elektrische aansluiting, kan load balancing helpen om de totale belasting van het netwerk te behoren en te voorkomen dat de hoofdzekeringen doorslaan.
  4. Variabele energiebronnen: In situaties waarbij je gebruikmaakt van zonne-energie of andere hernieuwbare energiebronnen, kan load balancing helpen om de beschikbare energie zo efficiënt mogelijk te verdelen over de laadstations en andere apparaten.


Load balancing is dus met name van belang wanneer de totale stroomvraag de capaciteit van het elektrische systeem nadert of overschrijdt. Het zorgt ervoor dat de beschikbare stroom op een slimme manier wordt verdeeld, waardoor overbelasting en problemen met de stroomtoevoer worden voorkomen. In zulke gevallen is het raadzaam om een laadpaal met load balancing-functies te overwegen. Ook als je kijkt dat we steeds meer elektrische apparaten gebruiken zal in de toekomst een hogere stroomvraag komen waardoor er problemen kunnen ontstaan als je niet gebruik maakt van load balancing.

 

De garanties op laadpalen kunnen variëren afhankelijk van de fabrikant, het type en de specifieke voorwaarden van de aankoop. Over het algemeen bieden laadpaalfabrikanten garanties om de kwaliteit en betrouwbaarheid van hun producten te waarborgen. Hier zijn enkele aspecten waar je op moet letten bij garanties voor laadpalen:

  1. Garantieperiode: De garantieperiode varieert per fabrikant, maar typische garantieperioden voor laadpalen liggen tussen 1 en 3 jaar. Sommige fabrikanten bieden echter langere garanties, zoals 5 jaar of meer.
  2. Onderdelen: De garantie kan specifiek betrekking hebben op bepaalde onderdelen van de laadpaal zoals de elektronica, kabels, stekkers en aansluitingen. Het is elangrijk om te weten welke onderdelen gedekt zijn en welke niet.
  3. Installatie: Sommige fabrikanten bieden garantie op de installatie van de laadpaal als deze wordt uitgevoerd door een door hen erkende installateur. Dit kan van belang zijn, aangezien de installatie en bekabeling cruciaal zijn voor een goede werking van de laadpaal.
  4. Voorwaarden: Lees de garantievoorwaarden zorgvuldig door. Sommige garanties dekken alleen fabrieksfouten en geen schade door verkeerd gebruik of vandalisme.
  5. Service en ondersteuning: Het is belangrijk om te weten hoe je aanspraak kunt maken op garantie en hoe het garantieproces werkt. Sommige fabrikanten bieden ook servicecontracten voor onderhoud en support.
  6. Fabrikants-specifieke garanties: Verschillende laadpaalfabrikanten hanteren verschillende garantievoorwaarden. Vergelijk deze voorwaarden om te bepalen welke het beste bij jou behoeften past.

Houd er rekening mee dat de garantievoorwaarden kunnen verschillen tussen thuisladers en openbare laadpalen, en ze kunnen ook variëren op basis van de locatie en het land waarin je de laadpaal koopt. Het is raadzaam om de garantievoorwaarden te bespreken met de fabrikant of dealer voordat je een laadpaal aanschaft, zodat je een duidelijk beeld krijgt van wat wel en niet gedenkt is en wat je van de garantie kunt verwachten.

Het is belangrijk om te controleren of de installateur van je laadpaal zijn werk goed doet, omdat een goede installatie cruciaal is voor de veiligheid en de prestaties van de laadpaal. Hier zijn enkele stappen die je kunt nemen om ervoor te zorgen dat de installateur zijn werk adequaat uitvoert:

Kwaliteit van het werk: Inspecteer de fysieke installatie van de laadpaal. Zorg ervoor dat alle componenten, zoals de montage, kabels, connectoren en stekkers, op een professionele en nette manier zijn geïnstalleerd. Er mogen geen zichtbare gebreken of slordigheden zijn.

Functionaliteit: Test de laadpaal om ervoor te zorgen dat deze correct werkt. Zorg ervoor dat de laadpaal in staat is om je elektrische voertuig op te laden en dat er geen storingen of problemen zijn.

Certificering en ervaring: Controleer of de installateur gecertificeerd is en ervaring heeft met het installeren van laadpalen. Vraag naar referenties en recensies van andere klanten om een idee te krijgen van hun prestaties.

Onafhankelijke controle: Als je twijfels hebt over de installatie of als extra gemoedsrust gewenst is, kun je overwegen om een onafhankelijke elektrische inspecteur of expert in te schakelen om de installatie te controleren.

De tijd die nodig is voor de installatie van een laadpaal kan variëren afhankelijk van verschillende factoren, waaronder de specifieke installatieomstandigheden, het type laadpaal, de locatie en de bekwaamheid van de installateur. Over het algemeen kun je echter verwachten dat de installatie van een laadpaal enkele uren tot een dag in beslag kan nemen.

Hier zijn enkele factoren die invloed kunnen hebben op de duur van de installatie:

  1. Type: Het type laadpaal dat je installeert, kan de installatietijd beïnvloeden. Thuisladers voor particulier gebruik zijn meestal sneller geïnstalleerd dan openbare laadpalen of laadstations met geavanceerde functies.
  2. Elektrische bekabeling: De beschikbaarheid en kwaliteit van de elektrische bekabeling op de installatielocatie zijn van invloed op de installatietijd. Als er al een geschikte stroomvoorziening aanwezig is, kan de installatie sneller verlopen.
  3. De locatie: De locatie van de laadpaal kan de installatietijd erg beïnvloeden. Een laadpaal tegen een woning aan is gemakkelijker dan een laadpaal een stuk van de woning af waardoor er een sleuf gegraven zal moeten worden en wellicht zelfs opnieuw een stuk bestraat.
  1. Voorbereidend werk: Als er voorbereidend werk nodig is, zoals een aanpassing in de meterkast, het graven van sleuven voor kabels of andere werkzaamheden, dan kan de installatietijd beïnvloed worden.
  2. Keuring en vergunningen: De tijd die nodig is om de installatie te laten keuren en eventuele vergunningen te verkrijgen kunnen ook veel extra tijd in beslag nemen.

Het is belangrijk om de installatietijd te bespreken met de installateur voordat er verkeerde verwachtingen zijn.

Het is over het algemeen een goed idee om thuis te zijn op het moment dat je laadpaal wordt geïnstalleerd. Er zijn verschillende redenen waarom je aanwezig zou moeten zijn tijdens de installatie:

  1. Toegang en overleg: De installateur kan vragen hebben over de exacte locatie van de laadpaal, de afstand tot de groepenkast en andere installatie gerelateerde details. Als je thuis bent, kun je direct overleggen en eventuele vragen beantwoorden.
  2. Veiligheid: Het is belangrijk om de installateur toegang te verschaffen tot de locatie waar de laadpaal wordt geïnstalleerd. Dit kan bijvoorbeeld een garage, parkeerplaats of oprit zijn. Als je aanwezig bent, kun je ervoor zorgen dat de installateur veilig en zonder problemen toegang heeft tot de installatieplek.
  3. Verduidelijking en instructies: Je kunt ter plaatse uitleg krijgen over het gebruik van de laadpaal, eventuele onderhoudsprocedures en de werking van de laadkabels. Dit kan nuttig zijn om eventuele verwarring te voorkomen.
  4. Keuring en documentatie: Het is handig om de installateur te voorzien van eventuele benodigde documentatie en vergunningen voor de installatie. Als er vergunningen of keuringen nodig zijn, kun je deze bespreken en zorgen dat alles correct wordt afgehandeld.
  5. Inspectie: Je kunt de installatie inspecteren en ervoor zorgen dat deze naar tevredenheid is uitgevoerd voordat de installateur vertrekt.

Als het voor jou niet mogelijk is om thuis te zijn tijdens de installatie, is het belangrijk om vooraf duidelijke afspraken te maken met de installateur. Zorg ervoor dat je contactgegevens hebt uitgewisseld, zodat je telefonisch of via andere communicatiemiddelen bereikbaar bent als er vragen of problemen zijn tijdens de installatie. Het is ook een goed idee om iemand anders te machtigen om namens jou aanwezig te zijn en de installatie te begeleiden als je er zelf niet kunt zijn.

RKV_Cleantech_logo_FC

Wij, bij RKV Cleantech, gebruiken cookies en vergelijkbare technieken om uw ervaring te verbeteren en onze diensten te optimaliseren. Door op ‘Akkoord’ te klikken, stemt u in met het gebruik van alle cookies. U kunt uw instellingen beheren of cookies weigeren door op ‘Niet akkoord’ te klikken